MinnaKuusjrvi Muutoksia tarvitaan

Onkohan lain laatijoille sattunut moka?

Eduskunta hyväksyi lain, jossa jälkihuollon yläikärajaa nostetaan 21 vuodesta 25 vuoteen. Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Onkohan tässä lakipykälässä tullut pieni virhe…. Lain mukaan kunnan velvollisuus järjestää jälkihuoltoa päättyy viiden vuoden kuluttua siitä, kun lapsi on ollut kodin ulkopuolisen sijoituksen päättymisen jälkeen viimeksi lastensuojelun asiakkaana. Lastensuojelun asiakkuus päättyy, kun lapsi täyttää 18 v. Jos tähän lisätään viisi vuotta, omien laskujeni mukaan saan 23 v. Eli ei oikeasti 25 v. asti jälkihuoltoa tarvitse järjestää…

Mietin jo muutenkin koko jälkihuoltoa. Onnistuessaan se on sitä, että nuorelle järjestetään asunto ja annetaan tukihenkilö, joka oikeasti opettaa nuorelle tärkeitä oman elämän hallintaan liittyviä asioita. Valitettavasti tämä jälkihuolto on kunnasta ja mahdollisia jälkihuoltopalveluja tarjoavista yrityksistä kiinni. Ja tietenkin mahdollisesta tukihenkilöstä itsestään. Lisäksi on muistettava, että nuori voi kieltäytyä jälkihuollosta. Tiedän useita, jotka ovat kieltäytyneet, koska ovat todenneet, ettei jälkihuollosta ole mitään apua. Mielestäni pelkän ikärajan nosto ei syrjäytymistä poista.

Keskimmäisen lapseni huostaanotto purettiin tappelujen jälkeen lapsen ollessa 16 v. Lastensuojelun työntekijä sanoi tuolloin palaverissa, että palataan asiaan sitten, kun lapsi täyttää 18 v. Hänen mielestään jälkihuolto alkaa vasta sitten. En aukaissut palaverissa suutani, koska ajattelin tarkistaa asian ennen kuin puhun. Oikeasti jälkihuolto alkaa heti kun sijoitus päättyy. Jälkikäteen tämä oikaistiin lasulle. Entäpä palaverin muistio? Lasun pöytäkirjaan hän kirjoitti, että olikin tehty samalla jälkihuollon suunnitelma, vaikka todellisuudessa ei näin tehty. Useamman kerran jouduimme tappelemaan siitä, saako lapseni tukihenkilöä vai ei. Aina piti ensin mennä asiat pieleen, sen jälkeen vasta palvelua tarjottiin. Tässä meni sentään yksi asia hyvin, lapseni sai tukihenkilön, joka oikeasti halusi auttaa. Hänellä oli välit kunnossa sekä vanhempiin että lapseen. Valitettavasti jälkihuolto päättyi 21 v, näin olisi käynyt uuden lainkin mukaan.

Entäpä vanhimman lapseni jälkihuolto? Hänen sijoituksensa päättyi täysi-ikäisyyden kynnyksellä. Alun perin lasu oli luvannut, että hän saisi samalta taholta tukihenkilön kuin keskimmäinen lapseni (perusteluna se, että nämä henkilöt olivat tuttuja jo sijoituksen ajoilta). Yllätys oli, kun näin ei tehtykään. Jälkihuolto ei toiminut lähellekään yhtä hyvin. Ei autettu niissä asioissa, joihin nuori olisi tarvinnut erityistä tukea. Itselle tuli vain sellainen olo, että järjestettiin pakolliset käynnit ja laskutettiin kaupunkia. Olisi mielenkiintoista saada tietää, paljonko näistä palveluista veloitettiin.

Tiedän tapauksia, joissa jälkihuollon aikana ei ole saatu järjestettyä nuorelle edes ensimmäistä asuntoakaan. Kaupungin oma työntekijä toimii tukihenkilönä eivätkä tapaamiset ole kovinkaan säännöllisiä. Peruskoulun jälkeen ei ammattikoulutusta, ei edes ensimmäistäkään työkokeilua.

En siis ole kovinkaan positiivinen lakimuutoksen suhteen. Koska ymmärretään, että syrjäytyneitä nuoria ja heidän vanhempiaan pitää kuunnella, jos oikeasti halutaan asioita korjata?

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset